پاسخگویی به ناشرین در خصوص مسائل اخلاقی

۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۴۵۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۰۴
پاسخگویی به ناشرین در خصوص مسائل اخلاقی

احتراماً، با عنایت به اینکه در چاپ و انتشار آثار پژوهشی به ویژه مقالات محققین ارجمند کشورمان در مجلات علمی به ویژه مجلات بین المللی خارجی، ممکن است سوالاتی از طرف سردبیران یا ناشرین مجلات علمی مطرح گردد که در برخی موارد این پرسش ها مرتبط با مسایل مربوط به رعایت استانداردها و هنجارهای اخلاقی، در پژوهش می باشد؛ از این رو خواهشمند است دستور فرمایید موارد زیر به نحو مقتضی به همه ذی نفعان اطلاع‌رسانی گردد:
1-    لازم است همه پژوهشگران ارجمند در صورتی که از طرف مجلات و یا ناشرین داخلی و خارجی و مجلات؛ در خصوص رعایت اصول اخلاقی و تخلفات پژوهشی، سوالی از آنها پرسیده می شود؛ پاسخگو باشند.
2-    اکیداً توصیه می شود در تهیه پاسخ مطروحه، پژوهشگران و نویسندگان مقالات  با دبیرخانه کارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه محل خدمت خود مشاوره نمایند.
3-    در مواردی که مخاطب سؤال یا ابهام ایجاد شده دانشگاه ها یا مراکز تحقیقاتی هستند، لازم است پاسخ مربوطه در کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسه (کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاهی) مطرح  و پاسخ متقضی داده شود. در عین حال در این موارد دبیرخانه کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش آماده ارائه مشاوره به دانشگاه ها است.
4-    معاونت های تحقیقات و فناوری دانشگاه/ دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی؛ لازم است آدرس، شماره تماس و ایمیل  رسمی کمیته اخلاق در پژوهش مؤسسه  را، جهت سهولت در انجام این کار؛ در وبسایت کمیته اخلاق در پژوهش مؤسسه قرار دهد و به کلیه واحدهای تابعه خود اطلاع رسانی نمایند.
لازم به ذکر است ایمیل کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی به آدرس  ethics@behdasht.gov.ir؛ آماده پاسخگویی به سوالات همکاران عزیز می باشد.
 

کلید واژه ها: ناشر اخلاق


نظر شما :